Kjortel - under produktion

Nu vet jag att inläggen kommer aningen tätt, detta är ju trots allt inte twitter. Kan dock lova att det kommer vara större tids(/rumsmässiga?) avstånd i framtiden men det är så att jag utlovat lite bilder på den kjortel som jag arbetar med. För dem som följer andra hantverksbloggar så kommer denna modell av kjortel inte vara obekant då den återskapats av en mycket duktig hantverkare (länk kommer om jag får godkännande) men jag valde just denna modell detta till trots. Däremot kommer jag inte gå in på detaljer i allt för stor grad då föregående återskapare har gjort detta med bravur.


Men en kort information om bakgrunden till kjorteln: 
Återskapningen grundar sig på herjolfness-kjortel 41 (bild nedan) som är intressant på grund av sidokilarnas annorlunda form. Med dessa kommer en viss utmaning i fråga om formgivning av ärmen men en enorm vinst i fråga om vidd. 
Originalplagget gjordes i ett brunt tunt kypertylle men jag valde att använda en annan (som jag förstår det) vanligt förekommande färg för perioden, rosa. En del av det valet kommer av en önskan att ge en annan bild av medeltiden än att alla gick i mörka jordfärger och dels för att just rosa kjortlar av en mer voluminös konstruktion förekommer i bildmaterial från kontinenten (såsom på bild nedan).

Plagget i dess återskapade form:
Jag har valt att följa utgrävningens principskiss efter bästa förmåga för att vara fyndet troget gällande konstruktionen. Tyget är ett tunt rosa ylle som annars hade kunnat lämpa sig väl som fodertyg men som jag valde att använda för dess låga vikt och luftiga väv (plagget hotar annars att bli tungt och kvavt eftersom det består av närtill 3meter). Knapphåls-partier är/kommer förstärkas med ett lager lin, något som ger stabilitet och styrka som är nödvändigt på grund av vävens "natur" i detta ylle. Sömmarna fållas olika beroende på deras position och efter behov. Knapparna (som inte fästs ännu) är gjorda i samma ylle som resten av plagget och det är ännu osäkert hur många det kommer bli i ärmar respektive över bröstet.

Vad som återstår:
Ca 75 % av fållningen samt sömnad av knapphål/isättning av knappar, så det är bara jobba vidare.
Förhoppningen är att fållningen kommer att ge lite mer stabilitet till kilarna och skapa en lite annan rynkning av tyget.

Nöjdhetsnivå:
6/10 - Denna kjortel får vara avtrampet mot bättre hantverkande.

Kommentarer
Postat av: Petra

Fiint! Ser bra ut:)

2011-05-10 @ 18:22:12

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0